Wat zijn de gekleurde doppen die je op de wielen van Keolis-bussen en autocars ziet?

De functie van de veiligheidsindicatoren, de gele en rode doppen op de wielen, zou intussen ingeburgerd moeten zijn, want het maakt deel uit van het KIHM-proces. KIHM staat voor Keolis Industrialiseert en Harmoniseert zijn Onderhoud (Maintenance) en werd in alle werkplaatsen uitgerold. De controle van die veiligheidsindicatoren is een gedeelde verantwoordelijkheid van ons allen! Maar waarvoor dienen deze nu eigenlijk?

Veiligheidsindicatoren Pointers

De rode wielindicatoren geven aan dat het wiel onlangs vervangen is, dus het voertuig moet binnen de 100 tot 1000 km terug naar de werkplaats voor het aantrekken van de wielen. 

Wijzen de punten naar elkaar, dan kan het voertuig de weg op. Als dat niet het geval is en de checkpoints wijzen niet naar elkaar, dient het voertuig onmiddellijk stopgezet en gecontroleerd te worden. Meld dit aan de stelplaats- of werkplaatsverantwoordelijke!

Voor het slagen van dit systeem rekenen we op een vloeiende samenwerking. Onze mecaniciens dienen de voertuigen tijdig binnen te roepen om de rode indicatoren te vervangen door de gele en de stand ervan te bekijken. Van onze chauffeurs verwachten we dat ze de stand van de rode/gele indicatoren ook in het oog houden en de garage verwittigen wanneer de rode indicatoren er te lang opzitten of de punten niet naar elkaar wijzen.