
Evelien is intussen nog maar een jaar bij Keolis, maar ze heeft de aanwervingsprocedure wel al verfijnd. “Mijn taak bestaat eruit om voldoende nieuwe mensen aan te trekken. Samen met onze recruiters per regio zorgen we ervoor dat de kandidaten gematcht worden met de openstaande vacatures.”
Dit gebeurt enerzijds door te bekijken via welke kanalen onze vacatures kenbaar gemaakt worden. Anderzijds moet de procedure scherp zijn. “Je kan op papier een mooi proces hebben. Als je geen systeem hebt dat je niet dwingt om het vastgelegde proces te volgen, sterft dat proces uit,” vertelt Evelien. “Een gestroomlijnd rekruteringsproces én performant systeem zijn daarom belangrijk. Niet alleen om efficiënt te werken, maar ook om de kwaliteit van de aanwervingen te verbeteren en de beleving voor de kandidaten te optimaliseren.”
Daarom koos Keolis voor het platform Recruitee. “Dankzij het platform doen we aan “Collaborative Hiring”, om het in jargon te zeggen. Dit betekent dat we met verschillende partners met z’n allen kunnen samenwerken op een efficiënte manier. Je kan met elkaar communiceren, taken aan elkaar geven en elkaars acties opvolgen. De recruiter start het volledige dossier op en deelt het met andere stakeholders in het proces.” Rekrutering is trouwens geen verantwoordelijkheid van alleen de recruiter. “Een goede samenwerking is cruciaal. Niet enkel recruitment moet zijn job goed doen, maar we rekenen ook op de vacaturehouders om snelheid en efficiëntie in het proces te brengen.”
Strakke opvolging en taakverdeling
Omwille van de toenemende digitalisering, worden de verwachtingen van kandidaten steeds hoger. “Snelheid en efficiëntie zijn vandaag erg belangrijke factoren bij het aanwerven van mensen,” gaat Evelien verder. “Het is ons streefdoel om kandidaten gemiddeld binnen de 15 dagen aan te werven.”
We kunnen netjes nagaan hoelang het duurt vooraleer een kandidaat elke stap in het proces neemt. Zijn er stappen waar er opstoppingen zijn? Daarnaast kunnen we data-analyses doen en rapporten opmaken. Per kanaal kan je nakijken welke goed presteert. Bijgevolg kan je kiezen om extra budget te investeren in dat kanaal.”
Samenwerkingen en partnerschappen
Als Keolis maken we gebruik van sociale media en allerlei andere partnerschappen om onze vacatures kenbaar te maken. Evelien: “We hebben samenwerkingen met de arbeidsinstellingen VDAB, Actiris en de FOREM, hebben een vaste instroom door onze Keolis Drivers Academy, we zijn aanwezig op jobbeurzen en expo’s, we organiseren eigen jobdagen, hebben onze jobsite hernieuwd, doen mee aan het systeem van flexijobs, … Tot slot werken we met Eqip samen rond employer branding om ons werkgeversmerk in de schijnwerpers te zetten. Kortom: we doen als organisatie veel inspanningen om de openstaande vacatures op te vullen.”
Wil je het aangescherpte sollicitatieproces zelf eens uittesten?
Lees meer over Keolis.
Wat er zoal gebeurt bij Keolis ontdek je hier.