Elektrisch rijden in de praktijk: “Technologie evolueert razendsnel”

In februari arriveerden 7 nieuwe elektrische IVECO-bussen in Jabbeke voor onderaanneming van De Lijn. In totaal zijn er 18  voertuigen in de Parkweg, waarvan er nu 10 elektrisch zijn. Er zijn 9 snelladers geïnstalleerd om elektrisch te kunnen rijden. “De kinderziektes beginnen stilaan opgelost te geraken,” reageert Hanne Deschacht, Operations Manager van Oost- en West-Vlaanderen. Hoe gaat dat nu precies in zijn werk, dat elektrisch rijden? En wat vinden onze chauffeurs ervan? Je ontdekt het in dit artikel.

De Vlaamse overheid streeft naar volledig emissievrij openbaar vervoer tegen 2035. Ook wij als privaat mobiliteitsbedrijf en als onderaannemer van De Lijn moeten ons wagenpark elektrificeren om aan de doelstellingen te voldoen. “In de laatste aanbesteding hadden we een verplichting om te starten met 40% groene voertuigen,” legt Hanne uit. “Wij hebben vandaag 50% groene voertuigen in Jabbeke. Nadat de 7 nieuwe voertuigen in februari geleverd werden, zijn in mei de kinderziektes stilaan opgelost bij de voertuigen en de laadinfrastructuur. Zo hebben we de voorbije weken hard gewerkt aan de te volgen procedures indien de laadinfastructuur het laat afweten en konden we extra tips bezorgen aan de chauffeurs om de problemen met de 24Volt-batterij te voorkomen.”

De komst van elektrische voertuigen zorgt voor een grote aanpassing bij de planning. Hanne: “Onze planning moet voor het eerst werken met een voertuigplanning. Vroeger bepaalde de plantondienst wie met welke bus kon rijden. Nu moeten we kijken welke bus kan ingeschakeld worden voor welke dienst op basis van het laadproces en hoe vol de batterijen nog zijn.”

“Laadproces is fragieler dan tanken”

Want elektrisch laden duurt gewoon langer. “Met dieselvoertuigen kan je je bus voltanken op 5 minuten tijd, nu is er een laadproces dat moet gevolgd worden. Je kan geen volle batterij toveren. Het kost niet alleen meer tijd; het laadproces is een stuk fragieler dan tanken. Als er een probleem is met de elektrische voertuigen of de laadinfrastructuur, heeft dat altijd grote gevolgen voor je dienstverlening.”

Al verwacht ze nog een evolutie in de kwaliteit van de batterijen. “Niet alle diensten kunnen we vandaag elektrisch rijden, omdat dat technisch gewoon niet kan omwille van het rijbereik. We streven naar 100% groene technologie, maar dat kan enkel wanneer de batterijen nog verder ontwikkelen. Het rijbereik en de laadsnelheid kunnen nog verbeterd worden.”

Om elektrisch te kúnnen rijden, zijn er grote werkzaamheden nodig op de parking voor de bussen. “De infrastructuur in de Parkweg hebben we aangepast en de parking is opnieuw ingedeeld. Het verkrijgen van de vergunningen is vlot verlopen, hoewel dat administratieve luik meestal erg zwaar is en lang kan duren. Bij ons is het snel gegaan, enerzijds omdat de stelplaats in de Parkweg gloednieuw is, anderzijds omdat de elektrificatie door ons team van Keolis Belgium goed gemanaged werd. Een pluim voor hen!”
 

  • Groene voertuigen Jabbeke
  • Jabbeke Laadinfra

We spraken met Kurt De Smet en Silvy van Elewyck, Lijnbuschauffeurs bij Keolis in Jabbeke. Beiden hebben ze meer dan 10 jaar op de teller staan als buschauffeur. Kurt is grote fan van elektrisch rijden, Silvy is wat sceptischer.

"Voor de passagier en chauffeur echt een luxe"

“Ik rij heel graag elektrisch,” vertelt Kurt enthousiast. “Vroeger reed ik met een “tank”, een bus met een stroef stuur en een oudere technologie. De nieuwste voertuigen hebben hoogtechnologische snufjes: er is een achteruitrijcamera, de hoekspiegels zijn magnifiek en de dode hoektechnologie is erg handig. Zo kan je als chauffeur makkelijker anticiperen op gevaren, de technologieën van vandaag ondersteunen ons echt.”

Ook de passagiers zijn onder de indruk van de nieuwe voertuigen. Kurt: “Soms hoor je passagiers zeggen: “Amai chique, nieuwe bussen! En je kan je GSM opladen met de USB-laders!”. De klanten zijn over het algemeen positief. Elektrische voertuigen zijn ook erg stil en de zetels zijn wel fijn.”

Bovendien kan je als passagier de haltes opvolgen via de schermen in het voertuig. “Vroeger waren er klanten die vroegen: “Stop je aan die specifieke halte?”. Dan moest je even nadenken welke haltes je bedient of kijken naar je schema. Nu hoeft dat niet meer, dat is voor de passagier ook echt een luxe. Over het algemeen is het elektrisch rijden en de daarbij horende technologie een grote verbetering,” concludeert Kurt.
 

Kurt DL
Silvy DL

Rijbereik steeds hoger

De enige moeilijkheid blijft de batterij. Hoewel de voertuigen van elk merk anders zijn, merken we dat de nieuwste voertuigen reeds een hoger rijbereik hebben.

“Ik heb daarom nog steeds een voorkeur voor dieselvoertuigen,” legt Silvy uit. “Er zijn af en toe laadproblemen, hetzij door de laadinfrastructuur, hetzij door het voertuig zelf. Er kan zich altijd wel iets voordoen. Ik heb schrik om niet op de eindbestemming te geraken, omdat er nog zoveel factoren van onzekerheid zijn. De technologie evolueert razendsnel, maar toch geeft een dieselvoertuig mij meer zekerheid: op 5 minuten heb je getankt en kan je weer voor honderden kilometers de baan op.”
 

Speciale opleiding voor chauffeurs en operaties

Kurt en Silvy volgden wel beiden de opleiding voor elektrisch rijden van de fabrikant. Silvy: “Die opleiding bestond uit een theoretische opleiding, gevolgd door een praktische opleiding met daarna nog 45 minuten rijden met het nieuwe voertuig.”

“We worden goed begeleid, alle functies en knopjes van het voertuig werden in detail uitgelegd. Ook hoe je de nieuwe oprijplaat moet gebruiken, hoe je moet laden, …”. 

Hoelang het duurt om een elektrisch voertuig op te laden? “Wanneer hij ongeveer op 30% staat, duurt het zo’n 2u30 tot 2u45 om hem volledig op te laden. Meestal hebben de allernieuwste voertuigen na een dienst nog 50-60% capaciteit over.”

Hanne Deschacht is, ondanks de operationele uitdagingen, positief over de vergroening. “We zijn zelf nog veel aan het leren. Het is met vallen en opstaan, maar ons doel blijft om onze dienstverlening optimaal te maken. Dat is een leerproces. Toch ben ik ben fier dat we kunnen vergroenen en de uitdagingen die erbij komen kijken, aankunnen. Ik ben trots op mijn teams.” 
 

“Wat zijn de doelstellingen van Keolis op vlak van elektrificatie?

Keolis in België streeft duurzame groei na door ervoor te zorgen dat alles wat we doen past bij onze toewijding aan klimaat en sociale verantwoordelijkheid. Met meer dan 120 groene initiatieven zetten we mooie stappen. De decarbonisatie van onze vloot willen we versnellen zodat we in 2029 400 duurzame voertuigen rijden.