Al voor meer dan 15 jaar zorgt Keolis voor het vervoer van bezoekers van “The People of Tomorrow”. Het vervoer vond voornamelijk plaats tussen Brussels Airport Zaventem, treinstation Brussel-Zuid, diverse Brusselse hotels, Dreamville en het festivalterrein in Boom. Een gigantische logistieke operatie die alleen mogelijk is dankzij de onvoorwaardelijke inzet van ons toegewijde Tomorrowland-team, zo’n 150 buschauffeurs van Keolis en onze onderaannemers, onze mecaniciens, de verschillende mobiliteitsdiensten en alle andere partners, zowel op afstand als ter plaatse.
“Voorbereiding is de sleutel van succes”
Olivier Arcq is Planning Manager van de Brusselse zone en draait al sinds 2013 mee met de organisatie van Tomorrowland, samen met Juno Egerickx, Inside Sales Coordinator in Brussel. “De voorbereiding die eraan te pas komt, is gigantisch, maar het is wel de sleutel van succes,” legt Olivier uit. “Deze voorbereiding start al maanden van tevoren. Eerst moeten we wachten op de bevestiging of we het contract binnengehaald hebben. Daarna kan de zoektocht naar chauffeurs starten. Tomorrowland geeft ons lijsten van de vertrek- en aankomsttijden van de festivalgangers, hoeveel er waar naartoe moeten. Wij kijken vanuit Keolis hoeveel voertuigen en chauffeurs we nodig hebben.”
Olivier zijn taak bestaat eruit om chauffeurs te vinden voor de ritten, rekening houdend met hun andere diensten en de rij- en rusttijden. “Dat is een puzzel die we moeten leggen. We kiezen bij voorkeur eigen collega’s die willen en kunnen rijden gedurende volledige weekends. Intussen hebben we een lijstje van chauffeurs die de diensten erg goed kennen en waar we op kunnen rekenen.”
Wat is de grootste uitdaging bij de planning? “Plotse wijzigingen. Als team zijn we erg flexibel, maar onvoorziene aanvragen of veranderingen maken het uitdagend. Zo moesten we vorig jaar plots 1500 extra passagiers vervoeren omdat een andere autocaronderneming afgehaakt had. Dat lukte, dankzij de flexibiliteit van onze chauffeurs. Dit jaar waren er enkele wijzigingen, waaronder het uitgestelde vertrek op vrijdag 18 juli als gevolg van de installatie van het ‘nieuwe’ hoofdpodium, waardoor de vertrekken vanuit de hotels vertraging opliepen.”
Het toegewijde TomorrowlandTeam is intussen een geoliede machine. “Ik kan gelukkig rekenen op het volledige Brusselse team”, zegt Olivier fier. “Dankzij hen is alles achter de schermen en op het terrein vlot verlopen.”

Solidariteit onder de chauffeurs
Negjmedin “Jimmy” Balaj is al meer dan 20 jaar buschauffeur. Hij is niet aan zijn proefstuk toe, want ook hij heeft al vele edities van het festival achter de rug als vaste TML-chauffeur. Dit jaar werd hij ingeschakeld als reservechauffeur gedurende de twee festivalweekends. “De manier van werken is alle jaren min of meer hetzelfde gebleven,” vertelt Jimmy. “Het was interessant om dit jaar de activiteiten vanaf de zijlijn te kunnen volgen. Zo zie je dat alles goed geregeld is op het terrein, dankzij de voorbereiding van de planning en het werk van de stewards op de opstapplaatsen. De voertuigen vulden zich snel en konden vlot vertrekken.”
Jimmy bevestigt dat de sfeer tussen de chauffeurs zeer goed was. “Het voelt niet als werken, het voelt een beetje zoals vakantie, dankzij de sfeer die er hangt bij de festivalgangers. Zij hebben de beste tijd van hun leven, dat voel je tijdens de ritten. Ik doe het elk jaar met veel plezier opnieuw.”
Ook Daniel Dehenain kan bevestigen dat de sfeer goed zat, want hij maakt er zelf deel van uit. Als toerismechauffeur vindt hij het belangrijk om bij te dragen aan een goed humeur van de passagiers, klanten en collega’s. “Ik kreeg de vraag om lunch te voorzien op de parking waar de chauffeurs samenkomen, omdat er geen eetmogelijkheden zijn,” vertelt Daniel. “Daarom heb ik gedurende twee weekends broodjes voorzien voor de chauffeurs die reden voor Keolis, dit doe ik elk jaar. Daarna rijd ik met de chauffeurs naar de hotels en blijf ik beschikbaar om hen te vervoeren naar een restaurant ’s avonds.”
Dat de chauffeurs allemaal samenkwamen rond de pendelbussen van Keolis, werd elke middag een traditie op de busparking. “Dat is geweldig om te zien. Ik voel me echt een vertegenwoordiger van Keolis. Zelf ben ik 21 jaar lang zelfstandige geweest, dus het is belangrijk dat je je werk goed doet. Zorgen voor een goede sfeer hoort daar absoluut bij.”
Redactie: Brend Van Ransbeeck
Lees meer over Keolis.
Wat er zoal gebeurt bij Keolis ontdek je hier.