“Op anderhalve maand behaalde ik mijn rijbewijs D via de Keolis Drivers Academy”

Dat de persoonlijke aanpak op de Keolis-jobdagen in de smaak valt bij de kandidaten, kan kersvers chauffeur Jef Lens beamen. De 39-jarige Kempenaar bezocht in juni 2022 een Jobday on Wheels in Genk. Via de Keolis Drivers Academy behaalde hij op amper anderhalve maand tijd zijn rijbewijs D en intussen werkt hij als Lijnchauffeur in Maaseik. “Het is proper werk, je verdient goed je kost en de collega’s zijn een enorme steun. Een groot verschil met mijn vorige job,” vertelt hij. “Je moet enkel af en toe een wandeling maken, en zo weinig mogelijk bij de bakker stoppen voor koffiekoeken,” grapt Jef. Hij deelt zijn verhaal en ervaringen met ons, van het prille begin tot nu.

Jef Lens

“Ik vind deze job fantastisch. Ik kan veel extra ritten rijden en overuren draaien. We krijgen regelmatig toolboxen, opleidingen, lijnverkenningen, … Deze zijn allemaal betaald, bovenop mijn vast contract. Keolis is echt een goede werkgever. Het is proper werk, je verdient goed je kost en de collega’s zijn een enorme steun. Een groot verschil met mijn vorige job.”

Jef Lens, een enthousiaste man afkomstig uit de Kempense gemeente Herenthout, heeft in zijn werkleven al verschillende jobs gedaan. Hij volgde een opleiding diamantslijpen en heeft een tijdje in de diamantsector gewerkt, iets typisch van de Kempen. “Hoe ik in Limburg terecht gekomen ben? Ik ben mijn grote liefde Nathalie gevolgd. Ik woon intussen in Maaseik, dus ik werk vlakbij huis.”

Tony, een vriend van hem, heeft altijd met de bus gereden en vormde zijn inspiratiebron. “De bus heeft mij altijd op een of andere manier aangetrokken. Toen ik in juni 2022 de opleiding en jobdag van Keolis op Facebook tegenkwam, zei ik meteen tegen mijn vriendin Nathalie: ik wil deze opleiding voor rijbewijs D volgen. Een korte en snelle opleiding die ik nergens anders kon vinden.” Hij kwam in contact met de HR-verantwoordelijken Nadia en Farough, bezocht de jobdag en schreef zich zonder twijfel in voor de opleiding van rijbewijs D bij de Keolis Drivers Academy (KDA), de rijschool van Keolis Belgium.

“In het begin was ik wat zenuwachtig”

De opleiding van rijbewijs D bestaat uit twee gedeeltes: de individuele theoriestudie en het theorie-examen, en de praktijkopleiding. “Ik moest eerst een medische keuring doen bij COHEZIO, dan kreeg ik de boeken theorie van de bus en vakbekwaamheid,” legt Jef uit. “Dit kon ik thuis zelf studeren, dat was erg aangenaam. Het theoriegedeelte is niet makkelijk, maar bij mij ging het vlot.

Na enkele weken vond een examen mondeling en een casestudie plaats. “Je moet tonen hoe je koffers moet dragen en laden, de evacuatie- en noodprocedures uitleggen, wat je moet doen bij pech in een tunnel, hoe je het aanrijdingsformulier moet invullen... Ook kennis van de wegcode, het verkeersreglement, de verkeersborden, afmetingen, rij- en rusttijden, verschillen tussen geregeld en ongeregeld vervoer, enzovoort. Er komt wel wat bij kijken. Gelukkig kon ik toen al terecht bij mijn collega’s als ik vragen had, ik voelde meteen dat ik op mijn plek zat.”

Na het succesvol doorstaan van het theoretisch gedeelte, volgde Jef het praktijkgedeelte in Landen bij John Thijs, training coördinator van de KDA. “We startten meteen met manoeuvres op de eerste dag,” vervolgt Jef. “De tweede dag begon ook met manoeuvres en gingen John en ik al de baan op. In het begin was ik wat zenuwachtig, een bus is een stuk groter dan een wagen. Een bus is 12 meter lang en de wielen bevinden zich achter jou, dus je moet de bochten anders nemen. Ik leerde vlotjes de afmetingen van de bus kennen door op de baan te gaan, want ik kreeg 20 uur praktijkles op 5 dagen. Door de goede begeleiding van John, kreeg ik het snel in de vingers.”

“Proper werk en je verdient goed je kost”

Op anderhalve maand tijd had Jef zijn rijbewijs D op zak. In september 2022 begon hij meteen als Lijnchauffeur bij Keolis Belgium. “Eerst deed ik wat schoolritten, dat was eigenlijk best leuk. Daarna reed ik voor de belbus van De Lijn, en daarna volgde de lijnverkenning om met Lijnbussen te rijden. Ik kende het terrein niet, want ik ben niet afkomstig van de streek. Soms zijn er smalle doorgangen of gevaarlijke punten, die leer je allemaal kennen door de lijnverkenning en de tips van mijn collega’s en van mijn stelplaatspeter ‘Den Dré’.”

Het leren stopt niet voor hem, want binnenkort volgt hij een opleiding om met een gelede bus van 18 meter te rijden. “Ik vind deze job fantastisch. Ik kan veel extra ritten rijden en overuren draaien. We krijgen regelmatig toolboxen, opleidingen, lijnverkenningen, … Deze zijn allemaal betaald, bovenop mijn vast contract. Keolis is echt een goede werkgever. Het is proper werk, je verdient goed je kost en de collega’s zijn een enorme steun. Een groot verschil met mijn vorige job.”

Gekapte diensten of vroeg beginnen schrikt hem niet af. “Sommigen vinden het een nadeel dat je vroeg moet beginnen en vroeg gedaan hebt, of als je gekapte diensten hebt. Je kan naar de winkel gaan, thuis kan je allerlei zaken doen. Ik kan verlof nemen wanneer ik wil, er is veel flexibiliteit. De verantwoordelijkheid van de functie neem ik er graag bij, want met een bus rijden is niet niks. Je moet goed opletten met wat je doet op de baan.”

Zijn advies voor kandidaten die twijfelen? “Jezelf gewoon inschrijven voor de KDA. In het begin is het wat zoeken omdat je nog niet veel kent. Maar ik verzeker je dat het echt fijn is als buschauffeur en dat je in goede handen bent bij Keolis. Ik kreeg van iedereen hulp toen ik aankwam. Ook nu nog altijd mag ik genieten van goede begeleiding. Je moet enkel op je conditie letten en af en toe een wandeling maken, en zo weinig mogelijk bij de bakker stoppen voor koffiekoeken,” grapt Jef. “Dit is echt mijn job, ik ben een gelukkig mens.”

 

Heb je zelf ook interesse om je rijbewijs D te behalen via de KDA? Meer informatie vind je hier.