Safety Day bij Keolis: Oefening crisissituatie

Vandaag, op 29 april, vindt de jaarlijkse Safety Day plaats. Over de hele wereld voert Keolis verschillende acties om het bewustzijn rond veiligheid te verhogen en de veiligheid te verbeteren.

Hier in België zetten we de spotlight op onze vernieuwde crisisprocedure en het testen ervan. 

Tests met een timer

Dirk Van den Brempt, QHSE Manager, legt het opzet uit. “Één van de belangrijkste elementen in een crisissituatie is de tijd die nodig is om de nodige informatie door te geven aan de juiste personen, met als doel snel en effectief te reageren. Op 29 april gaan we daarom het reactievermogen van onze crisisorganisatie testen in 4 willekeurige filialen. We beginnen met een fictieve waarschuwing van een fictieve getuige: een bus vol passagiers is in het ravijn gevallen. Vervolgens meten we de tijd tussen de eerste oproep en de ontvangst van het bericht bij het veiligheidsteam. Dit mag in principe niet langer dan 15 minuten duren.”

“We hebben deze oefening een jaar geleden al gedaan,” voegt Dirk eraan toe. “Toen duurde de overdracht van informatie naar het veiligheidsteam slechts 5 minuten. Maar dit jaar willen we ook de tijd beoordelen die een filiaal nodig heeft om alle informatie te verzamelen die ze aan de politie moet geven: voertuigidentificatie, info over de passagiers, de reis... dit zou niet meer dan een uur mogen duren.”

Deze simulaties zijn belangrijk als we snel willen reageren wanneer er zich écht een crisis voordoet.

De jaarlijkse Safety Day herinnert ons eraan dat veiligheid belangrijk is voor iedereen. Laten we samen waakzaam zijn en het juiste doen om snel te kunnen handelen.

Procédures