Wereldleider op vlak van autonoom vervoer

Keolis is wereldleider op vlak van autonome voertuigen. De Keolis Group legde al meer dan 100 000 autonome kilometers af op meer dan 35 plaatsen overal ter wereld. Ook in België zijn al enkele geslaagde projecten uitgetest. Zo reden er al zelfrijdende busjes in Han-sur-Lesse en Waterloo.

Naast de traditionele vervoersmiddelen (bus, tram, metro, enz.) biedt Keolis een krachtig, milieuvriendelijk en innovatief alternatief in de vorm van autonome shuttles om de "first- & last-mile" te overbruggen in stedelijke omgevingen of in minder dichtbevolkte zones.

Een aanvullend aanbod, geïntegreerd in bestaande netwerken

De ontwikkeling van autonome mobiliteit verrijkt het bestaande openbaar vervoersnetwerk, met name in de gebieden die het minst door andere vervoerswijzen worden bediend, of voor de first- & last-mile van de reis in verschillende omgevingen (luchthavens, universiteiten, ziekenhuizen of grote toeristische plaatsen).

Onze knowhow gaat verder dan alleen maar het inzetten van autonome voertuigen. We werken een volledig aanbod op maat uit, rollen het project ter plaatse uit, zetten de voertuigen in en doen het technische onderhoud van de vloot. Dit alles onder toezicht van ons eigen supervisiecentrum.

Multimodale, op maat gemaakte expertise

Keolis maakt voor zijn multimodale aanbod, met autonome voertuigen, gebruik van zijn expertise in de exploitatie en integratie van traditionele vervoerswijzen, evenals van talrijke succesvolle ervaringen uit het verleden. In samenwerking met Navya neemt Keolis autonome voertuigen in stedelijke omgevingen in gebruik. Navya is leider en specialist in het ontwerp en de ontwikkeling van 100 % autonome en elektrische voertuigen.

Keolis is een belangrijke partner bij de internationale implementatie van deze nieuwe vervoersoplossing

Autonome shuttle

Parijs - La Défense: +97 % passagierstevredenheid

Sinds de lancering in juni 2017 is de autonome pendeldienst op de site van La Défense verbeterd voor een steeds groter passagierscomfort.

Dankzij een beter begrip van de site, de passagiers en de interactie met de pendeldienst zijn er geleidelijk aan een aantal verbeteringen aangebracht:

  • Markeringen op de grond verhogen de veiligheid van de voetgangers
  • De aangepaste dienstregelingen dekken de openingsuren van het aangrenzende winkelcentrum volledig
  • De geoptimaliseerde routes voldoen beter aan de vraag van de passagiers.

Een autonome pendeldienst in het wegverkeer in Las Vegas

De autonome shuttle biedt de 250.000 inwoners en bezoekers van Las Vegas een unieke en vaak totaal nieuwe ervaring: een reis aan boord van een autonoom voertuig. Het is het eerste autonome voertuig dat volledig geïntegreerd is in het wegverkeer. De zelfrijdende elektrische shuttle rijdt in een lus van ongeveer een kilometer in de buurt van Fremont Street in het historische centrum van Las Vegas. Het biedt gratis ritten aan zodat de passagiers het autonome vervoer in reële omstandigheden kunnen uitproberen.

De shuttles omvatten een grote hoeveelheid technologie: oversteken van een open weg met veel verkeer, invoegen en oversteken in een extreem dichte omgeving waar ook veel voetgangers zijn.

Gedeelde, on-demand, gepersonaliseerde en flexibele service 

Eind 2017 lanceerde Navya zijn “Autonom Cab", een autonome, 100% elektrische auto. Dit nieuwe ultra-verbonden voertuig kan tot 6 personen vervoeren en ziet eruit alsof het direct uit de toekomst komt. Keolis ondersteunt Navya in haar voortdurende zoektocht naar groei en in de lancering van dit nieuwe voertuig dat haar productengamma uitbreidt.

Deze nieuwe mogelijkheden stellen Keolis in staat om zijn positie als autonome voertuigoperator te bevestigen.

 

Autonome voertuigen kunnen veelvuldig ingezet worden

  • Stedelijke zones: voetgangerscentra, smalle wegen.
  • Luchthavens: interne of externe passagiersverplaatsingen, verplaatsing van personeel.
  • Ziekenhuizen: vervoer van patiënten en hun naasten van een openbaar vervoerstation of een parkeerplaats naar het ziekenhuisterrein; verplaatsing van het personeel op het terrein.
  • Universitaire campussen: vervoer van studenten tussen een verafgelegen station voor openbaar vervoer en de universiteit; verplaatsing binnen de campus.
  • Pretparken en toeristische trekpleisters: het verplaatsen van bezoekers tussen de verschillende bezienswaardigheden en de parkeergarages.
  • Industriële sites: vervoer van personeel tussen de verschillende aandachtspunten (werkplek, kantine, enz.)
  • Winkelcentra: vervoer van klanten van een winkelcentrum naar een openbaar vervoerstation en omgekeerd.