CEO en CMO bezoeken autonoom project in Parijs

Na een PCR test, een politiecontrole aan de Franse grens en met de juiste reisdocumenten arriveerden de CEO en CMO van Keolis Belgium in Parijs voor een bezoek aan een autonoom project. De Keolis Groep voert dit project uit in Île-de-France voor de openbare vervoersautoriteit Parijs IDF Mobilité. In het contract voor 24 maanden rijden drie autonome voertuigen van Navya in het verkeer. Tijdens de spitsuren verbinden twee shuttles het treinstation Saint-Quentin-en-Yvelines-Montigny-le-Bretonneux met de lokale bedrijvenparken. De kantoorzone is te vergelijken met die in Woluwe of Zaventem.

Autonome voertuigen?

Keolis heeft expertise in autonome voertuigen en zet deze in op tal van plaatsen in de wereld. 

Autonome voertuigen in het verkeer

Passagiers kunnen rekenen op een shuttle om de 8 minuten. Buiten de spitsuren rijdt er één voertuig op het traject van 1,6 km lang. Elk voertuig rijdt 5 uur aan een stuk, maar zou in theorie tot 8 uur kunnen rijden zonder laden. De busjes halen een snelheid van 20 km/u. Voor dit project werd een nieuwe garage gebouwd waar de voertuigen onderhouden en opgeladen worden. Langs de weg werden er goed toegankelijke haltes aangelegd met een verhoging om op te stappen of om vlot met een rolstoel aan boord te komen.

Het project is heel leerrijk voor de lokale vervoersautoriteiten en Keolis. Onze CEO ontdekte heel wat nieuwe dingen. Zo leerde hij dat de rode lichten op de voertuigen afgestemd worden, hoe de voertuigen op ronde punten rijden en hoe exact de voertuigen omgaan met geparkeerde auto’s. Op dit moment worden 10 % van de beslissingen nog door mensen genomen als de voertuigen in het verkeer rijden. Dit is bijvoorbeeld zo bij vrachtwagens die laden en lossen en de rijweg versperren.

Met de huidige vooruitgang is het de moeite om dit soort projecten ook bij ons al toe te passen. In steden, een bedrijvencomplex of op een privésite zouden autonome voertuigen al goed in het verkeer ingepast kunnen worden.

CEO Stefan De Prycker is overtuigd van deze vorm van transport: “Wanneer het autonome busje binnen enkele jaren echt autonoom mag rijden zonder chauffeur aan boord, verwachten we meer mogelijkheden. De chauffeur wordt dan niet vervangen, maar hij krijgt een andere functie, namelijk die van ‘supervisor’. Vanop afstand in een controletoren zal de supervisor enkele voertuigen observeren.”

Ook CMO Emily Coenegrachts was onder de indruk: “Het is indrukwekkend om voertuigen autonoom te zien rijden tussen het ‘normale’ verkeer en daar ook op reageren en anticiperen. De voertuigen worden ingezet op shuttlediensten waar ze rijden aan lage snelheid. Het is een aanvulling op de bestaande OV-dienstregeling. Deze last-mile-oplossing moet mensen motiveren om de wagen thuis te laten. Want geef nu toe, die laatste 500 meter als het regent, met een zware tas bij je of wanneer je minder mobiel bent, is toch aangenamer in een voertuig dan te voet.”

Autonomous vehicle Paris