Eddy De Maeyer (73), drijvende kracht van Keolis in Edegem: “Schoolbuschauffeur is de meest dankbare job”

Eddy is dé drijvende kracht van Keolis in Edegem. Hij werkt al meer dan 40 jaar in de sector en kent de klappen van de zweep zeer goed. “Heel mijn leven heb ik met bussen doorgebracht. Vroeger pendelde ik als kleine jongen met de bus en tot op vandaag rijd ik er zelf mee rond. Het is de meest dankbare job en je hebt werkzekerheid,” zegt Eddy fier. Maak kennis met de vaste steunpilaar in Edegem die alles weet van bussen.

Als je een bezoek brengt aan ons Keolis-filiaal in Edegem, is de kans groot dat je Eddy tegen het lijf loopt. Hij leeft tot op vandaag tussen en in de bussen, ondanks zijn 73-jarige leeftijd. “Al ben ik wel stilaan aan het afbouwen, maar dat is niet gemakkelijk,” lacht hij.

Hij behaalde zijn rijbewijs D bij het leger door de algemene dienstplicht, dewelke is afgeschaft in de jaren ‘90. “Ik heb in mijn jeugdjaren toerismeritten gereden. Ik moest elke morgen een 15-tal ambassades bedienen in Brussel. Daarbovenop was ik DJ in het weekend, dat werd allemaal wat veel voor mij. Toen ik mijn ontslag gaf, kwam ik een vacature van schoolbuschauffeur tegen bij Trimi in Edegem, uitsluitend ritten in het weekend. Daar had ik op gesolliciteerd. Trimi had toen nog maar 12 busjes, maar werd langzaam maar zeker groter. Vandaag doen we zowel onderaanneming voor De Lijn verzorgen we schoolvervoer gespreid over de provincie Antwerpen.”

Eddy zag het bedrijf groeien en voelde zich steeds als een vis in het water. “Vroeger pendelde ik als kleine jongen met Lijnbussen, vandaag zit ik al meer dan 40 jaar in de sector. Ik heb met alle voertuigen gereden, heb alle mogelijke ritten gedaan en ken mijn vak goed. Als buschauffeur heb ik nog steeds geen ongevallenformulier moeten invullen,” zegt Eddy fier.

 

Schoolbuschauffeur in hart en nieren

Toch blijft hij de functie van schoolbuschauffeur koesteren. Hij reed 22 jaar lang een schoolrit in Mechelen. “Je hebt de meest dankbare job en hebt werkzekerheid,” legt Eddy uit. “Je rijdt altijd dezelfde route, dus je kent de weg als je broekzak. De kinderen, de school en de busbegeleiding kennen ook jou door en door, je wordt een vaste waarde in de schoolwerking.”

Eddy keek elke dag opnieuw uit naar de schoolrit. “Met de busbegeleider gingen we altijd eerst een koffietje drinken in een tankstation, om daarna op ons gemak de schooltoer te beginnen. Voor de schoolkinderen is de schoolrit een lichtpuntje in hun leven, zij kijken hier enorm naar uit. Hun ouders nodigden mij na elk schooljaar uit om te komen eten of naar de kermis te gaan. Je krijgt ongelooflijk veel energie, warmte en erkenning. Tot slot ben je doorheen tussen de ochtend- en namiddagrit thuis, zo kan je naar de winkel gaan of genieten van de dag. De ideale combinatie.”

 

Manusje-van-alles

Wat hij zoal doet? “Ik denk niet dat ik veel taken kan opnoemen die ik niet doe,” zegt Eddy peinzend. Doorheen de jaren verwierf hij stelselmatig meer verantwoordelijkheden. “Het begon met de komst van Code 95, ook wel de vakbekwaamheid van beroepschauffeurs genoemd. Men had iemand nodig om de nieuwe Europese regelgeving uit te leggen. Zo begon ik met opleidingen te volgen in Brussel. Zo kreeg ik ook het thema “defensief rijden” toegewezen. Stilaan volgde ik steeds meer opleidingen en werd ik gecertificeerd voor allerlei zaken.”

Nu heeft hij al een 400-tal chauffeurs opgeleid. “Ik had op een bepaald moment zóveel werk, dat ik wel wat taken moest delegeren. Toch blijf ik een aanspreekpunt voor allerlei technische zaken, waaronder technische bijstand, de werking van de tachograaf, het liften van voertuigen, … Omwille van die opleidingen in het begin, ken ik de stiel door en door, maar ik moet dus ook veel uitleg geven. Zo vorm ik een vaste steunpilaar hier bij Keolis in Edegem. Ook vandaag volg ik nog alle opleidingen, waaronder hoe elektrische bussen werken en hoe je hiermee efficiënt kan rijden,” vertelt Eddy.

Wanneer ben je een goede buschauffeur volgens Eddy? “Een echte chauffeur start het voertuig en stapt dan meteen weer uit om rond het voertuig te wandelen. Hoe ziet de carrosserie eruit? Hoe staan de veiligheidsindicatoren? Functioneren alle lichten? Een chauffeur moet altijd eerst zijn voertuig inspecteren, dat is een kenmerk van een fiere en plichtsbewuste chauffeur. Mijn advies: ken je voertuig.”

 

Zelf interesse om je rijbewijs D te behalen? Neem dan een kijkje op jobs.keolis.be.

Heb je je rijbewijs D al op zak? Twijfel dan geen seconde om het verschil te maken voor vele schoolkinderen. Want Keolis Verbindt!

Eddy De Maeyer

Van links naar rechts: Eddy, Katleen, Luciana en Hanne.