Wat kan en wil Keolis als mobiliteitsspeler precies doen?

Keolis staat in België bekend voor zijn bus- en autocarvervoer. Maar als internationaal mobiliteitsbedrijf kunnen we véél meer dan dat. Dat bewijzen we met projecten die we in het verleden gedaan hebben en in de toekomst willen doen. We hebben de ambitie om de komende jaren nieuwe pistes te onderzoeken en in te zetten op nieuwe vervoersmogelijkheden.  We dompelen je met dit artikel onder in de wereld van de innovatieve mobiliteit. We belichten enkele modi: vervoer op maat, autonoom vervoer, fietssystemen en parkingactiviteiten.

Vervoer op maat, met KeoRide

Op het platteland, in sommige wijken in steden en op bedrijventerreinen is het aanbod van openbaar vervoer erg beperkt. Daarom hebben we KeoRide gelanceerd, ons concept van vervoer op maat. Zo vullen we lokale mobiliteitsnoden in en gaan we vervoersarmoede tegen.

Hoe wordt vraaggestuurd vervoer georganiseerd? Concreet gaat het om passagiers die een rit kunnen aanvragen via de applicatie of telefoon, op voorhand of op het moment zelf. De haltes worden bepaald samen met de klant. Chauffeurs rijden rond met kleine busjes om passagiers op te halen. Op basis van artificiële intelligentie en krachtige algoritmes worden de ritten optimaal ingepland en krijg je als gebruiker realtime informatie te zien: waar bevindt het voertuig zich, op welk tijdstip en op welke plek word ik opgepikt?

Vervoer op aanvraag is een flexibele mobiliteitsoplossing die ontworpen is om te voldoen aan de specifieke behoeften van een regio of gebied. Met een 80-tal Keolis-netwerken wereldwijd bieden we vervoer op maat aan. Ongeveer 95% van de Franse stadsnetwerken die door Keolis worden beheerd, bieden zulke vraaggestuurde mobiliteitsdiensten aan. Ook rijdt Keolis soortgelijk flexvervoer al meer dan tien jaar in Nederland. Deze vervoer-op-maat-dienst is een vaste waarde voor inwoners, zowel in rurale als stedelijke context. In 2023 vervoerde de Keolis Groep in totaal 2.6 miljoen vervoer-op-maatritten uit.

KeoRide, vervoer op maat

  • KeoRide Belgium
  • KeoRide Belgium App

Internationaal leider autonoom vervoer

Keolis is wereldleider op vlak van autonoom vervoer. Zo legden we in de wereld al bijna 200 000 kilometer af met autonoom vervoer in 7 verschillende landen, waarbij we zo’n 230 000 passagiers vervoerden. Met onze eigen testsite in Chateauroux, Frankrijk, blijven we de technologie aanscherpen en innoveren. Bovendien werken we aan een integratie van autonoom vervoer in het reguliere verkeer, in de vorm van 6 meter lange voertuigen in het mobiliteitsnetwerk van Châteauroux Métropole in 2026.

Ook in België deden we mee aan twee testprojecten van autonoom vervoer in 2018, in samenwerking met VIAS, Baloise, Marsh en Navya. Het eerste project, in Han-Sur-Lesse, was een primeur, omdat er voor het eerst een voertuig zonder bestuurder op de openbare weg ging. Het voertuig met een capaciteit van 15 personen reed een traject van 500 tussen de parking van de Grotten van Han tot aan het gemeenteplein. Het busje kruiste vele tegenliggers zonder problemen met een snelheid van 15 km/u, met pieken tot wel 18 km/u. Elke dag namen 180 mensen de pendelbus in Han-sur-Lesse.

Het tweede testproject vond plaats in Eigenbrakel (Waterloo), waarbij de autonome shuttlebus een moeilijker en langer traject van 2.4 kilometer moest overbruggen. De weg tussen de Leeuw van Waterloo tot aan de hoeve van Hougoumont is grilliger, op sommige stukken smaller en bevat enkele bochten. Het project duurde in totaal drie maanden en in totaal probeerden 2.500 passagiers het voertuig uit.

De resultaten van beide testprojecten waren positief: de voertuigen konden rijden in alle weersomstandigheden en er vonden geen ongevallen plaats tijdens de 7 testmaanden op de 2 sites. Intussen is de technologie nog verder ontwikkeld en kunnen autonome voertuigen perfect ingezet worden in bedrijventerreinen, vakantieparken, luchthavens en universiteitscampussen.

Ook de komende jaren blijven we inzetten op projecten om autonoom vervoer, en vooral ook de expertise die in onze groep aanwezig is, in te zetten op Belgische bodem.

Autonome shuttle

Vergroening: elektrische voertuigen voor verschillende partners

Tot op vandaag voeren we elektrische diensten uit voor verschillende klanten:
•    vanaf 2018 rijdt de Databuzz al rond. Deze hoogtechnologische conceptbus creëerden we op initiatief van imec-SMIT, de VUB, de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) en Mediawijs. De elektrische bus rijdt doorheen het land als datalab voor leerlingen, met als doel nieuwe educatieve technologieën aan te brengen en datageletterdheid te verbeteren.
•    het Zuiderpoort kantoorcomplex in Gent, onze eerste 100% elektrische bussen die ingezet worden voor een privéshuttledienst (sinds 2020);
•    centrumshuttles in Brugge sinds 2018 (elektrisch sinds 2023);
•    elektrische bussen voor de internationale scholen in Brussel en elektrische minibussen voor een privépartner actief in de luchtvaartsector (sinds 2024);
•    tientallen gloednieuwe e-bussen als onderaannemer van De Lijn voor openbaar vervoer (sinds 2024);
•    opstart van het eerste elektrische vervoer-op-maat-contract op 1 juli 2025 in onderaanneming van le TEC in Wallonië.
 

Databuzz, Zuiderpoort, Shuttlebus Brugge & e-bussen DL

  • databuzz
  • Databuzz interior
  • Zuiderpoort bus
  • Team Keolis bij de eShuttle van Brugge
  • Groene voertuigen Jabbeke

(Deel)fietssystemen

Fietssystemen worden steeds populairder in steden alsook in landelijke regio’s. Het is een milieuvriendelijke first and last-mile oplossing, zodat je moeiteloos op je eindbestemming geraakt nadat je de tram, trein of bus genomen hebt. Met Keolis opereren we met Cykleo in Frankrijk verschillende fietssystemen sinds 2007. Vandaag beheert de Keolis Groep 44.000 fietsen in 46 regio’s en 10.000 beveiligde fietsparkeerplaatsen.

Deelfietssystemen kunnen werken op verschillende manieren. Het kan gaan om “Back 2 One”, waarbij je de fiets van één station naar hetzelfde station moet brengen na enkele uren; “Back 2 Many”, waarbij je de fiets naar een ander station naar keuze kan brengen, en “Free floating”, waarbij je kan kiezen waar je de fiets achterlaat. Ook fietsverhuur en -leasing zijn mogelijkheden bij Keolis.
 

KeoBike

Parkingactiviteiten door zusteronderneming EFFIA

EFFIA is sinds 2017 aanwezig in België en maakt deel uit van de wereldwijde Keolis Groep. Het bedrijf beheert vandaag 81 parkeerterreinen, waaronder 34 Park&Rides, twee parkings van ziekenhuizen en 12 private parkings in 38 Belgische steden en gemeenten. In totaal beheert EFFIA in België 44.220 parkeerplaatsen, waaronder 9.550 parkeerplaatsen op straat. Het bedrijf beschikt ook over 735 fietsparkeerplaatsen en 94 oplaadpalen voor elektrische voertuigen.

Parkingactiviteiten bieden heel wat kansen voor multimodaliteit, het aansluiten van verschillende vervoersmodi op elkaar. Park & Rides, parkings die zich buiten een stedelijk gebied bevinden, zijn de perfecte oplossing om vlot en goedkoop het openbaar vervoer te nemen, een deelfiets of een taxi.

  • Effia Namur
  • EFFIA Brugge

Welke verschillende transportmodi biedt Keolis nog aan, naast (e-)bus- en autocarvervoer?

1. Metro
2. Tram
3. Trein
4. Minder-mobielenvervoer
5. Vervoer op aanvraag
6. Medisch transport
7. Rivier en zee-shuttles
8. (Deel)Fietssystemen
9. Parking
10. Autoverhuur en -leasing
11. Deelwagens
12. Autonome shuttles