Ontdek onze voertuigen
-
Multimodale innovatieve mobiliteitsprojectenMultimodale innovatieve mobiliteitsprojecten
Bekijk onze innovaties -
Reisinspiratie
Newsroom
Over Keolis
Onze mensen zijn onze kracht. We trekken de beste talenten aan en ondersteunen al onze medewerkers in hun werk en ontwikkeling. Iedereen telt mee bij Keolis, is betrokken en voelt zich thuis. Samen kunnen we de grootste uitdagingen aan en de best mogelijke service bieden. Hierbij werken we met drie kernwaarden; we imagine, we care, we commit. We streven ernaar om ons aanbod van mobiliteitsoplossingen uit te breiden, zodat we onze klanten niet alleen de vertrouwde ritten kunnen bieden, maar ook slimme, veilige en duurzame mobiliteit voor de toekomst.
Onze passie en trots komen voort uit de passagiers die we bedienen, maar juist ook omdat we met z’n allen bij en voor Keolis werken, een wereldwijde mobiliteitsspeler. Saamhorig opereren we vanuit 34 filialen door heel België; als één familie onder de merknaam Keolis. Daarnaast werken we nauw samen met onze klanten. Met elkaar zetten we onze reis voort om de uitdagingen van de toekomst fier tegemoet te treden, zoals werkgelegenheid, bereikbaarheid en klimaatverandering.
Keolis verbetert het dagelijks leven in steden en gemeenten door veilige en duurzame mobiliteitsoplossingen te creëren die voor iedereen toegankelijk zijn. Hierdoor maken we de gebieden waar we rijden mooier voor de mensen die er wonen, werken en verblijven.
That’s the way we move…
Ben je graag als eerste op de hoogte van Keolis-nieuwtjes en innovaties?
Ontdek Keolis Belgium
Veiligheid, onze prioriteit
Keolis blijft erop hameren: veiligheid boven alles. We zijn dan ook trots dat we in 2017 het eerste Belgische mobiliteitsbedrijf in personenvervoer zijn dat het certificaat ISO39001 gekregen heeft. De toekenning van ISO39001 aan Keolis betekent dat het bedrijf voldoet aan alle eisen van de norm van het ‘Verkeersveiligheid Managementsysteem’. Dit is vastgelegd door Vinçotte, die de certificatieaudits uitvoert.
De ISO39001-norm bestaat uit gestandaardiseerde richtlijnen rond verkeersveiligheid en is bedoeld om ons te helpen beter en op een gestructureerde manier met verkeersrisico’s om te gaan. Het streven naar deze certificering is een investering in veiligheid, waar zowel reizigers als medewerkers de vruchten van zullen plukken. Door samen te werken rond dit thema wil Keolis de veiligheid van haar medewerkers en klanten verbeteren. Bovendien bevestigen we onze sociale verantwoordelijkheidszin en onze bezorgdheid rond verkeersveiligheid.
We zijn fier dat we in 2023 opnieuw alle certificaten van alle Belgische Keolis-filialen vernieuwd hebben tot juni 2026.
Diversiteit en inclusie bij Keolis
Keolis is een bedrijf waar iedereen zich thuis kan voelen en waar iedereen graag moet kunnen werken. Onze mensen zijn het belangrijkste kapitaal. Er wordt daarom veel aandacht besteed aan diversiteit, gelijkheid en inclusie. Al meer dan tien jaar werken we actief aan gelijke kansen op de werkvloer, aan een gelijkwaardige en respectvolle behandeling van onze mensen. Als bedrijf werkten we hiervoor een diversiteitscharter af.
Bovendien werkt Keolis continu aan de GEEIS-Diversity-certificatie. Dit label staat voor “Gender Equality European/International Standard & Diversity” en is telkens vier jaar geldig. In 2017, 2021 en 2025 werd Keolis beloond voor haar inspanningen.
Samen voor duurzame samenleving!
De termen “duurzaamheid” en “energietransitie” zijn niet meer weg te denken uit de actualiteit. Al helemaal niet in de autobus- en autocarsector. Het bewustzijn rond duurzame verplaatsingen is intussen sterk ingeburgerd en als maatschappij zoeken we oplossingen voor tal van uitdagingen, waarvan het temperen van de gevolgen van de klimaatverandering aan de orde van de dag is. Vergroenen zit in DNA van Keolis. We willen het voortouw nemen bij het vergroenen van de mobiliteit en willen onze ecologische voetafdruk verkleinen.
Keolis in Vlaanderen doet mee aan het "VOKA Charter Duurzaam Ondernemen” (VCDO) en werden we SDG-Pioneer. Zo engageren we ons gedurende 3 jaar om minstens 10 acties te realiseren in het kader van de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties.
Benieuwd naar de actiepunten die we uitgevoerd hebben de afgelopen jaren? Het volledige duurzaamheidsrapport kan je hier vinden. Je vindt onze OnePager via deze link.
Bovendien behaalden we in 2022 de ISO14001-norm voor MilieuManagement, het eerste privaat bus- en autocarbedrijf in ons land. Meer informatie vind je via deze link.
Persvragen?
Bent u journalist en wenst u ons te contacteren?
Contactpersoon: Brend Van Ransbeeck - Woordvoerder Keolis Belgium
Keolis een pionier in innovatie
Als wereldwijde mobiliteitsspeler innoveert Keolis om veilige en duurzame mobiliteit te implementeren in elke stad en regio, om de levenskwaliteit van iedereen te verbeteren. Deze ambitie vertalen we naar concrete actiepunten, een netwerk van partners en een open innovatiebenadering. Keolis neemt steevast het voortouw en gebruikt de nieuwste technologieën om de veiligheid, de kwaliteit van de dienstverlening en het milieu te verbeteren.
Wereldleider op vlak van autonoom vervoer
Keolis is wereldleider op vlak van autonome voertuigen. De Keolis Group legde al meer dan 178 000 autonome kilometers af op meer dan 55 plaatsen overal ter wereld. Ook in België zijn al enkele geslaagde projecten uitgetest...
KeoRide: als stad of gemeente een eigen vervoersdienst op maat
Met de invoering van de nieuwe vervoersplannen van de Vlaamse Overheid, de zogenaamde "basisbereikbaarheid", is het aanbod van openbaar vervoer in vele steden en gemeenten flink afgenomen. Denk maar aan het wegvallen van bediende haltes of de trajectwijzigingen van bus- en tramlijnen. Het budget van de Vlaamse Overheid, kan helaas niet alle mobiliteitsaanvragen en -noden dekken. Steden en gemeenten kunnen nu zelf die leemtes opvullen in samenwerking met Keolis...
Event-Shuttle: duurzaam vervoer met ons digitaal reservatiesysteem
Keolis helpt je bij de organisatie van je event en biedt je een oplossing voor het mobiliteitsprobleem. Als organisator van een festival, concert, sportwedstrijd of een beurs weet je als geen ander hoe belangrijk mobiliteit is. De mobiliteitsproblemen verbonden aan een massa volk brengen vaak kopzorgen met zich mee: onvoldoende parking, verkeerscongestie in de buurt van je event en de overlast die daarmee gepaard gaat.
Dat alles wordt al snel verleden tijd met onze duurzame mobiliteitsoplossing: busvervoer op maat van jouw event en bezoekers...
Elektrische bussen voor privévervoer
Keolis zet in op alternatieve vormen van mobiliteit. Zo kan ook elektrisch vervoer niet ontbreken. Maak kennis met onze elektrische voertuigen, zowel voor openbaar als privé vervoer, zowel grote als kleine voertuigen. Elektrische voertuigen zijn milieuvriendelijk, zeer wendbaar en produceren weinig geluid. Dankzij onze internationale projecten hebben we bovendien een expertise waarop je kan bouwen...
Organisatie van je reis
-
Vraag een offerte aan via de knop offerte in te vullen. Vul het formulier zo volledig mogelijk in en verzend de aanvraag. Offerteaanvragen gebeuren altijd schriftelijk.
-
Ja, de aanvraag van een offerte is volledig gratis en vrijblijvend.
-
De offerteprijs is inclusief BTW, chauffeur, voertuig en brandstof. Andere kosten worden gespecifieerd in de offerte.
-
Een reservatie wordt altijd schriftelijk gedaan met de facturatiegegevens zoals vermeld op de offerte.
-
Annulaties dienen steeds schriftelijk te worden medegedeeld. De exacte annulatievoorwaarden vind je op de pagina algemene voorwaarden en op de facturen.
-
Dat kan zeker. Onze medewerkers van Keolis Travel bekijken graag met jou de mogelijkheden. Neem daarvoor contact op met info@keolis-travel.be.
Ontdek alle reizen op www.keolis-travel.be.
Autobussen en autocars
-
Alle info rond de uitrusting van onze voertuigen kan je hier terugvinden.
-
Al onze voertuigen ondergaan regelmatig uitgebreide controles. Elk voertuig wordt om de drie maanden gekeurd. Bovendien onderwerpen onze mecaniciens de voertuigen aan een grondige controle per 15.000 afgelegde kilometers. Meer info: http://www.goca.be/nl/
Reizen met Keolis
-
Indien je een grote hoeveelheid bagage wenst mee te nemen, meld je dit bij je aanvraag. Zo kunnen we indien nodig extra opslagruimte of een aanhangwagen voorzien.
Alle bussen hebben een beperkte bagageruimte. Per persoon is er plaats voorzien voor één tas of koffer van normaal formaat (afmetingen 80x70x30 cm). Het gewicht per koffer moet beperkt blijven tot een maximum van 20 kg om de rug van onze chauffeurs niet te veel te belasten.
De chauffeurs mogen om de veiligheid te garanderen, weigeren om het teveel aan bagage mee te nemen. Wens je toch een grote hoeveelheid bagage mee te nemen, meld dit dan bij je aanvraag. Zo kunnen we indien nodig extra opslagruimte of een aanhangwagen voorzien.
Bevestig altijd naam- en adreslabels aan je bagage. Je blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor je bagage. Keolis kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor verlies, schade of diefstal van bagage. Denk eraan dat gevaarlijke voorwerpen of stoffen die de veiligheid van de passagier in het gedrang kunnen brengen, net zoals bij luchtvaartmaatschappijen, verboden zijn voor autocarreizen. -
Om de veiligheid te garanderen moeten de gangpaden te allen tijde vrij blijven zodat de vluchtwegen niet geblokkeerd worden. Enkel kleine handbagage is toegestaan aan boord van het voertuig, de andere bagage moet in de kofferruimte. We raden aan om alle handbagagestukken te voorzien van naam en adres om onduidelijkheid te voorkomen.
-
Voor verloren voorwerpen op een voertuig, contacteer je best het filiaal of je contactpersoon. Doe dit bij voorkeur via mail met een zo duidelijke mogelijke omschrijving van waar en wanneer je het voorwerp verloren hebt of van het referentienummer van de reservering. Bij bevestiging dat het voorwerp gevonden werd op het voertuig kan je het komen afhalen in het filiaal tijdens de kantooruren. Op eigen initiatief en kosten kan ook een koeriersdienst ingeschakeld worden.
-
De wet bepaalt de rij- en rusttijden van onze chauffeurs. Al onze chauffeurs kennen deze. Onze reizen worden dan ook in overeenstemming met de wet op rij- en rusttijden uitgevoerd.
Hieronder vind je kort de basisprincipes terug: De rijtijd begint op het moment waarop de chauffeur vertrekt van de stelplaats en eindigt op het moment dat hij aankomt op de bestemming/stelplaats.
Bovenstaande geldt voor reizen met één chauffeur. Indien er twee chauffeurs aan boord zijn, mag de rijtijd in totaal 21 uur bedragen, gevolgd door een ononderbroken rust van 9 uur.
De volledige wetgeving kan je lezen op de website van Mobiliteit België.- Een chauffeur mag maximum ononderbroken 4u30 rijden;
- Na 4u30 is de chauffeur verplicht om 45 minuten pauze in te lassen, deze rust mag opgesplitst worden in twee pauzes van 15 en 30 minuten;
- Een chauffeur mag maximum 9 uur per dag rijden (met een uitzondering van 2x/week 10 uur)
- Dagelijks moet de chauffeur minstens 11 uur rust hebben in een periode van 24 uur (dit mag 3x/week ingekort worden tot 9 uur).
Werken bij Keolis
-
Op onze jobsite kan je een overzicht van de openstaande vacatures terugvinden. Daar vind je alle vacatures terug die openstaan in de verschillende filialen. Ook voor stageaanvragen kan je bij ons terecht.
Wij appreciëren elke vorm van feedback. Alle suggesties zijn dus meer dan welkom. Kan je het antwoord op je vraag niet terugvinden in de veelgestelde vragen, neem dan contact op met je contactpersoon of een filiaal in de buurt.
Onze vloot
Voorgesteld voertuig
Ontdek ons aanbod van autocars die aan alle vervoersbehoeften voldoen. Van de standaard touringcar voor schoolvervoer en dagelijkse reizen tot de dubbeldekker voor grotere groepen, de minibus voor kleine groepen en stedentrips en de VIP touringcar voor meer comfort en speciale evenementen. Of het nu gaat om excursies, bedrijfsevenementen of privé-uitstapjes: wij hebben dé vervoersoplossing voor jou. Je kan de beste optie voor jou kiezen uit ons gehele aanbod van voertuigen en vraag in een paar klikken een gepersonaliseerde offerte aan, overal in België.
Een meerdaagse reis organiseren?
Wij helpen je graag! Keolis Travel heeft een uitgebreid programma voor jou. Zowel in binnen- als buitenland valt er enorm veel te beleven. We bezorgen je dan ook graag de een ervaring die je nooit eerder had. We houden daarbij rekening met jouw wensen en de mogelijkheden. Zin in iets anders? Laat het ons weten en we zoeken de beste reis. In ons aanbod vind je zeker je ding.
Reizen en activiteiten op maat
Weinig tijd of inspiratie om een groepsuitstap of evenement op poten te zetten? Heb je zelf een bestemming in gedachten of wil je een reis ondernemen uit ons aanbod met je privégroep? Onze reisexperten staan voor je klaar om van jouw volgende reis of activiteit een onvergetelijke beleving te maken. We bedenken samen met jou een unieke ervaring voor je groep.
De mooiste dagreizen in de buurt
Keolis Travel biedt de mooiste dagtrips aan in eigen land. Trek er een dagje tussenuit en verken de mooiste plaatsen dichtbij huis met deskundige reisleiders en gidsen. Ontdek onze gevarieerde dagtochten voor jong en oud met vertrek in je buurt. Ons aanbod aan dagreizen voor uitstappen in België en buurlanden wordt regelmatig uitgebreid en vernieuwd.
Boek nu je reis bij Keolis Travel
Onvergetelijke ervaringen vind je op de website van Keolis Travel.
Artikel 1 – Definities en toepassingsgebied
1.1. Vervoerder: de natuurlijke of de rechtspersoon die zich ertoe verbindt om tegen betaling een dienst van personenvervoer uit te voeren voor een opdrachtgever.
1.2. Opdrachtgever: de natuurlijke persoon, de rechtspersoon of de feitelijke vereniging die een dienst van personenvervoer aan een vervoerder toevertrouwt. Dit kan gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening of in eigen naam en voor andermans rekening, tenzij deze daarbij uitdrukkelijk te kennen heeft gegeven te handelen als vertegenwoordiger, orgaan van een rechtspersoon, lasthebber, in naam en voor rekening van een derde. Deze derde, lastgever, rechtspersoon of vertegenwoordigde wordt opdrachtgever op voorwaarde dat de naam en de overige relevante gegevens van deze tegelijkertijd met de opdracht aan de vervoerder worden verstrekt.
1.3. Vervoerovereenkomst: de overeenkomst krachtens dewelke de vervoerder een dienst van personenvervoer tegen betaling uitvoert voor een opdrachtgever.
1.4. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de Vervoerovereenkomst, zoals gedefinieerd onder 1.3.
1.5. Behoudens andersluidende en uitdrukkelijk door de twee partijen aanvaarde schriftelijke overeenkomst, worden enkel deze algemene voorwaarden aanvaard als toepasselijk op de tussen partijen afgesloten Vervoerovereenkomst.
Artikel 2 - Aanvang van de vervoerovereenkomst
2.1. Bij de reservatie overhandigt de Vervoerder een bestelbon aan de Opdrachtgever.
2.2. De Vervoerovereenkomst ontstaat op het ogenblik dat de Opdrachtgever de geschreven bevestiging van de bestelling door de Vervoerder ontvangt.
2.3. Door het plaatsen van een bestelling aanvaardt de Opdrachtgever deze algemene voorwaarden.
Artikel 3 - Overdraagbaarheid van de vervoerovereenkomst
3.1. De Opdrachtgever kan vóór het vertrek, de Vervoerovereenkomst overdragen aan (een) derde(n), die moet(en) voldoen aan alle voorwaarden van de Vervoerovereenkomst. De overdrager dient tijdig vóór het vertrek de vervoerder op de hoogte te brengen.
De overdrager en de overnemer zijn hoofdelijk gehouden tot de betaling van de prijs en de kosten van de overdracht.
3.2. In geval de Vervoerder in de onmogelijkheid verkeert om zelf de Vervoerovereenkomst uit te voeren als gevolg van overmacht of wegens externe oorzaak, is de Vervoerder gerechtigd de afgesloten vervoerovereenkomst te laten uitvoeren door een andere vervoerder. De Vervoerder blijft ten opzichte van de Opdrachtgever aansprakelijk voor de correcte uitvoering van de Vervoerovereenkomst.
Artikel 4 - Prijs
4.1. De voor de uitvoering van de Vervoerovereenkomst overeengekomen prijs is vast, onder voorbehoud van een duidelijke materiële fout die in voorkomend geval steeds kan worden rechtgezet, hetzij van een prijsherziening die het gevolg is van een herziening van:
- de op de verplaatsing toegepaste wisselkoersen en/of;
- de vervoerskosten, met inbegrip van de brandstofkosten en/of;
- de voor bepaalde diensten verschuldigde heffingen en belastingen.
De wijziging kan zowel in positieve als in de negatieve zin toegepast worden.
De in de Vervoerovereenkomst vastgestelde prijs kan onder bovenvermelde voorwaarden en omstandigheden enkel worden verhoogd voor zover toegepast en ter kennis gebracht van de Opdrachtgever uiterlijk 20 kalenderdagen voorafgaandelijk aan de aanvang van de reis en het vertrek. In geval van een prijsverlaging mag de vervoerde zijn administratieve uitgaven van de terugbetaling aan de opdrachtgever afhouden.
4.2. Wanneer een verhoging meer dan 8 % van de in de Vervoerovereenkomst overeengekomen prijs bedraagt, kan de Opdrachtgever de Vervoerovereenkomst bij middel van aangetekend schrijven opzeggen zonder verdere opzegverplichting of vergoeding en met verplichting in hoofde van de Vervoerder tot terugbetaling van de voor de betreffende reis of vervoer reeds betaalde voorschotten, mits uitzondering van reeds gemaakte reiskosten, zoals transport- of verblijfskosten.
4.3. De Opdrachtgever is ertoe gehouden de meerkost te voldoen in hoofde van de Vervoerder als gevolg van wijzigingen door de Opdrachtgever aan het overeengekomen vervoertraject als gevolg waarvan een bijkomend aantal kilometers dient te worden gereden of meer arbeidsuren dienen te worden gepresteerd. Het toepasselijk tarief voor de meerkost zal voorafgaandelijk aan de reis door de Vervoerder aan de Opdrachtgever ter kennis worden gebracht en wordt bij de aanvang van het aangepaste vervoertraject geacht door de Opdrachtgever te zijn aanvaard.
4.4. Aanpassingen aan het overeengekomen vervoertraject met een bijkomend aantal kilometers of arbeidsuren tot gevolg tijdens de uitvoering van de Vervoerovereenkomst zijn niet mogelijk zonder voorafgaand schriftelijk akkoord van de Vervoerder.
Artikel 5 - Betaling
5.1. De Vervoerder is steeds gerechtigd om van de Opdrachtgever de betaling van een voorschot op de ritprijs respectievelijk de vooruitbetaling van de gehele ritprijs te verlangen.
In dat geval moet het vermelde bedrag betaald worden binnen de termijn voorzien in de bestelbon. Bij gebrek aan een dergelijke termijn wordt het voorschot uiterlijk 30 kalenderdagen voor de vertrekdatum betaald. Indien de Opdrachtgever verzuimt het voorschot tijdig te betalen, is de Vervoerder gerechtigd de Vervoerovereenkomst te ontbinden en is de Opdrachtgever gehouden aan de Vervoerder de door deze reeds gemaakte kosten en overige schade te vergoeden. Deze schadevergoeding zal tenminste 15 % van de prijs bedragen, met een minimum van 50 EUR.
Behoudens andersluidende en uitdrukkelijk door de twee partijen aanvaarde schriftelijke overeenkomst, is het saldo betaalbaar op de vervaldatum van de factuur. Indien de bestelling van de dienst plaatsvindt op minder dan 8 kalenderdagen vóór de datum van het vertrek, is de volledige prijs onmiddellijk te betalen door de Opdrachtgever.
Wanneer de ontbinding of de opschorting van de Vervoerovereenkomst of het vervoer onder de Vervoerovereenkomst te wijten is aan de Opdrachtgever of in geval van opschorting of ontbinding van de vervoerovereenkomst als gevolg van de niet-nakoming door de Opdrachtgever van zijn contractuele verplichtingen, blijven de aan de Vervoerder betaalde voorschotten verschuldigd en worden deze niet aan de Opdrachtgever terugbetaald.
5.2. Alle facturen zijn betaalbaar in de kantoren van de Vervoerder.
5.3. Behoudens andersluidend en schriftelijk beding, zijn de facturen onmiddellijk betaalbaar.
5.4. Onverminderd het recht tot buitengerechtelijke ontbinding van de Vervoerovereenkomst wegens niet- nakoming door de Opdrachtgever van zijn verplichtingen, of bij niet-nakoming door de Vervoerder van zijn verplichtingen, wordt het bedrag van elke factuur dat niet volledig betaald is op de vervaldag wordt van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling verhoogd met een interest van 8% op jaarbasis, pro rata temporis, en een forfaitaire vergoeding van 12% op het bedrag van de nog onbetaalde facturen met een minimum van 50,00 EUR, onverminderd het recht van de schuldeiser om een hogere vergoeding te vorderen mits bewijs van hogere werkelijk geleden schade.
De Opdrachtgever zal de Vervoerder bovendien vergoeden voor alle invorderingskosten, met inbegrip van het honorarium en de kosten van een advocaat en de kosten voor technisch advies, die de Vervoerder opgelopen heeft als gevolg van het niet-naleven door de Opdrachtgever van één van zijn verbintenissen die voortvloeien uit de onderhavige algemene voorwaarden.
5.5. Niet-betaling op de vervaldag van één enkele factuur maakt het verschuldigd saldo van al de andere facturen, ongeacht de eerder toegekende betalingsfaciliteiten van al de andere facturen, onmiddellijk opeisbaar.
5.6. Bij niet-betaling om welke reden dan ook, behoudt de Vervoerder zich het recht voor om de uitvoering van alle lopende bestellingen te schorsen, en dit zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder schadevergoeding. De Vervoerder houdt zich bovendien het recht voor om nieuwe en toekomstige opdrachten te weigeren in geval van betalingsachterstallen in hoofde van de Opdrachtgever en dit ongeacht en onverminderd de betaling van het verschuldigde bedrag met inbegrip van de interesten en eventuele schadevergoedingen.
Artikel 6 – Overmacht
6.1. In geval van verhindering of onmogelijkheid tot uitvoering van de vervoerovereenkomst hetzij in hoofde van de Opdrachtgever, hetzij in hoofde van de Vervoerder, wegens overmacht, kan het voorhanden zijn van overmacht aanleiding geven hetzij tot de opschorting van de vervoerprestatie, hetzij tot annulering tot de Vervoerovereenkomst, zonder enige aansprakelijkheid of gehoudenheid tot vergoeding.
Onder overmacht wordt verstaan elke gebeurtenis of omstandigheid of situatie die zich voordoet buiten de redelijke controle van partijen en die niet het gevolg is van enige fout of nalatigheid in hoofde van één van de partijen of het gevolg is van enige wanuitvoering in hoofde van partijen m.b.t. de contractuele verbintenissen voortvloeiend uit de afgesloten vervoerovereenkomst waaronder inbegrepen, doch niet exhaustief, natuurrampen, staking, lock out, lock down, oproer, terreurdaden, vandalisme, blikseminslag, brand, storm, overstroming, aardbeving, explosies of klimatologische omstandigheden als gevolg waarvan de wegen ontoegankelijk zijn en in het algemeen elke externe oorzaak of omstandigheid die de normale uitvoering van de overeenkomst redelijkerwijze verhindert of onmogelijk maakt.
6.2. In het geval de Opdrachtgever overgaat tot annulering van de Vervoerovereenkomst in situaties van niet naar behoren van recht bewezen overmacht, m.n. situaties die de uitvoering van de overeenkomst naar alle redelijkheid verhinderen of onmogelijk maken, is deze laatste te allen tijde 20 % van de verschuldigde en overeengekomen prijs voor de geannuleerde vervoerprestatie verschuldigd, ongeacht het tijdstip van annulatie.
6.3. Eenzelfde vergoeding is verschuldigd in het geval de Opdrachtgever overgaat tot annulering van vervoersprestaties die werden afgesproken in het kader van een Vervoerovereenkomst omwille van een tijdelijke situatie van overmacht.
Artikel 7 - Annulatie
7.1. Indien de Opdrachtgever de vervoersovereenkomst opzegt is hij verplicht de door de Vervoerder geleden schade te vergoeden. Onverminderd de toepassing van artikel 6 en het voorhanden zijn van overmacht, en tenzij partijen anders zijn overeengekomen, is de Opdrachtgever bij annulering of opschorting, naast de vergoeding van de eventueel in zijn opdracht door de Vervoerder reeds gemaakte kosten, de navolgende schadevergoeding aan de Vervoerder verschuldigd:
- a. Indien de annulering of opschorting plaatsvindt ten minste 30 dagen voor de dag waarop het vervoer plaatsvindt: 15 % van de overeengekomen prijs met een minimum van 50 EUR;
- b. Indien de annulering of opschorting plaatsvindt op de 29e dag of tussen de 29e en 14 dagen voor de dag waarop het vervoer plaatsvindt: 30 % van de overeengekomen prijs;
- c. indien de annulering of opschorting plaatsvindt op de 14e dag of tussen de 14e en 2 dagen voor de dag waarop het vervoer plaatsvindt: 50 % van de overeengekomen prijs;
- d. Indien de opzegging plaatsvindt minder dan 2 werkdagen voor het vervoer plaatsvindt: 90 %; e. indien de opzegging plaatsvindt op de dag van vertrek of tijdens het vervoer: de volledige ritprijs.
7.2. Bij annulering/opschorting door de Vervoerder voor redenen die niet te wijten zijn aan de Opdrachtgever, zal de Opdrachtgever onmiddellijk een terugbetaling van de prijs of het reeds betaalde voorschot voor de geannuleerde/opgeschorte vervoerprestatie ontvangen. De Opdrachtgever heeft eveneens recht op een vergoeding bij de niet-uitvoering van de Vervoerovereenkomst voor in dit geval door de Opdrachtgever en in voorkomend geval geleden en bewezen schade, behalve wanneer de niet-uitvoering het gevolg is van overmacht of van een vreemde oorzaak die niet te wijten is aan de vervoerder.
7.3. Ingeval de Vervoerovereenkomst strekt tot vervoer middels inschrijving per plaats is de Vervoerder gerechtigd de Vervoerovereenkomst op te zeggen zonder enige schadevergoeding, wanneer het aantal aanmeldingen lager is dan het vereiste minimumaantal. Het aantal te behalen inschrijvingen wordt op voorhand duidelijk meegedeeld aan de Opdrachtgever. De Opdrachtgever zal onmiddellijk een terugbetaling van de prijs of het reeds betaalde voorschot voor de geannuleerde vervoerprestatie ontvangen.
Artikel 8 - Aansprakelijkheid van de Vervoerder
8.1. De Vervoerder is ten opzichte van de Opdrachtgever aansprakelijk voor de correcte uitvoering van de Vervoerovereenkomst.
8.2. De Vervoerder is niet aansprakelijk voor enige onderbreking van de uitvoering van de Vervoerovereenkomst en/of een vertraging als gevolg van overmacht. Eventuele bijkomende kosten voor vervoer en/of verblijf die kunnen voortvloeien uit een reisonderbreking en/of een vertraging als gevolg van overmacht, zijn ten laste van de Opdrachtgever.
8.3. De Vervoerder is aansprakelijk voor schade, verlies of diefstal van de bagage (en/of van het reisgoed) die (dat) zich bevindt in de laadruimte (of in een aanhangwagen) van het (de) voertuig(en), tenzij het bewijs wordt geleverd dat de schade, het verlies of de diefstal het gevolg zijn van een vreemde oorzaak die niet te wijten is aan de vervoerder (bv. staking, lock-out, oorlog, oproer, … Deze opsomming is exemplatief en niet exhaustief) of dat de vervoerder al het mogelijke heeft gedaan om schade, verlies of diefstal van de bagage (en/of van het reisgoed) te voorkomen of dat het onmogelijk was om schade, verlies of diefstal van de bagage (en/of van het reisgoed) te voorkomen. De aansprakelijkheid voor de bagage (en/of van het reisgoed) is beperkt tot 1.200 euro/persoon.
8.4. Fietsen en sportmaterieel (bv. golftas, duikmaterieel, …) vallen onder reisgoed en dienen vooraf aangemeld te worden.
8.5. De vervoerder is niet aansprakelijk in geval van verlies, diefstal of beschadiging van geld, verhandelbare documenten, goud, zilver, juwelen, sieraden, kunstvoorwerpen, elektronica of andere waardevolle zaken.
8.6. Beschadigingen (bv. krassen) als gevolg van het in- en uitladen van de bagage (en/of van het reisgoed) kunnen niet ten laste worden gelegd van de Vervoerder.
8.7. De Vervoerder is niet aansprakelijk voor schade, verlies of diefstal van handbagage.
8.8. De Vervoerder behoudt zich het recht bagage en reisgoed te weigeren zonder het naamlabel (met voornaam, naam en adres van de eigenaar). De Vervoerder behoudt zich het recht voor bagage en reisgoed te weigeren waarvan het gewicht, de grootte of de aard niet overeenkomen met de bepalingen van de bestelbon, alsook die gevaarlijk bevonden worden voor de veiligheid van het vervoer. Een dergelijke weigering geeft geen aanleiding tot enige korting of terugbetaling van het betaalde bedrag.
8.9. Meer dan één stuk bagage en/of bagage met een gewicht van meer dan 25 kg/persoon kan door (de vertegenwoordiger van) de Vervoerder geweigerd worden.
Artikel 9 - Aansprakelijkheid van de Opdrachtgever
9.1. De passagier(s) is (zijn) gehouden zich bij het vertrek aan te melden op de plaats en op het tijdstip die voorzien werden in de overeenkomst. Bij niet-nakoming in hoofde van de passagier(s) om zich aan te melden op de plaats en op het tijdstip die voorzien werden in de Vervoerovereenkomst, is de Vervoerder niet gehouden tot de terugbetaling van de betaalde bedragen, noch tot het verzekeren van een gelijkaardige verplaatsing.
9.2. De passagier(s) dien(t)en zich tijdens het vervoer te gedragen overeenkomstig de aanwijzingen van de Vervoerder. De bepalingen van het Koninklijk Besluit van 15 september 1976 houdende reglement op de politie van personenvervoer per tram, pre-metro, metro, autobus en autocar, dienen door de passagiers nageleefd te worden. De passagier (s) is (zijn) gehouden in het bezit te zijn van een geldig reisdocument en is (zijn) gehouden) dit op eerste verzoek te tonen. De bagage dient deugdelijk te worden verpakt, onder meer ter voorkoming van schade aan andere bagage of de bus en duidelijk voorzien te worden van een aanduiding van naam, adres en bestemming.
Het is verboden:
- a. drugs, explosieven, wapens, zuurstofflessen of gevaarlijke stoffen in de bagage of bij zich te dragen;
- b. tijdens het rijden te staan of te lopen in de bus;
De passagier (s) is (zijn) gehouden zich te onthouden van:
- a. roken aan boord van het voertuig;
- b. beschadiging en/of verontreiniging van de bus;
- c. het gebruik van alcoholhoudende dranken, tenzij met uitdrukkelijke toestemming van de Vervoerder, alsmede verdovende middelen;
- d. het aanraken van noodvoorzieningen;
- e. het hinderen van personeel in de uitvoering van zijn taak;
- f. het veroorzaken van hinder en overlast aan medereizigers, het in gevaar brengen van zichzelf, de overige passagiers, de bestuurders dan wel andere weggebruikers.
9.3. De passagier (s) is (zijn) voorts gehouden alle voor de reis noodzakelijke reisdocumenten, zoals onder meer een geldig paspoorten een geldig visum, bij zich te dragen, tijdig aanwezig te zijn voor vertrek alsook steeds weer tijdig aanwezig te zijn voor het vertrek na een tussenstop en tevens de aanwezige veiligheidsgordels te dragen.
9.4. Indien het handelen of het nalaten door de passagier(s) tijdens de uitvoering van onderhavige Vervoerovereenkomst een gevaar vormt voor de andere passagiers en/of resulteert in lichamelijke en/of morele schade aan een werknemer/lasthebber/onderaannemer van de Vervoerder en/of resulteert in materiële schade aan het (de) voertuig(en) en/of in andere materiële schade, heeft de bestuurder het recht om (in overleg met de Vervoerder), de verplaatsing te onderbreken gedurende de tijd die hij/zij nodig acht of om terug te keren naar de plaats van vertrek. De Opdrachtgever is hoofdelijk en ondeelbaar aansprakelijk voor deze schade.
Artikel 10 - Klachten
10.1. Klachten vóór de datum van vertrek moeten zo snel mogelijk (mondeling/schriftelijk) gemeld worden.
10.2. Klachten tijdens de uitvoering van de vervoerovereenkomst moeten zo snel mogelijk ter plaatse, op een gepaste en bewijskrachtige manier gemeld worden, zodat naar een oplossing kan worden gezocht. De begunstigde kan zich wenden tot de (vertegenwoordiger van de) Vervoerder.
10.3. Wanneer een klacht niet bevredigend opgelost kon worden of onmogelijk een klacht kon worden geformuleerd tijdens de uitvoering van de Vervoerovereenkomst, dan moet uiterlijk één maand na het einde van de Vervoerovereenkomst bij de Vervoerder per aangetekend schrijven met ontvangstbewijs een klacht worden ingediend. Dit schrijven moet een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming(en) bevatten.
10.4. Het indienen van klachten heeft geen invloed op de eisbaarheid van de bedragen welke uit andere oorzaken de Vervoerder in rechte toekomen.
Artikel 11 - Bevoegdheid en rechtspleging
11.1. De onderhavige algemene voorwaarden worden beheerst door het Belgisch recht en elk geschil behoort tot de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van het arrondissement van de maatschappelijke zetel van de vennootschap.